Werking
Wat is OV4?
OV4 staat voor opleidingsvorm 4. Dit betekent dat je afstudeert met hetzelfde diploma als het regulier secundair onderwijs. Je kan er ook voor kiezen om tijdens je secundaire schoolloopbaan de stap te zetten naar het regulier onderwijs. Na het secundair onderwijs kan je verder studeren in het hoger onderwijs of je integreren in het gewone leef- en arbeidsmilieu.
Sint-Gregorius richtte als eerste school in Oost-Vlaanderen een OV4 op voor normaalbegaafde leerlingen binnen het autismespectrum. Met onze jarenlange ervaring en een uitgebreide omkadering vanuit het buitengewoon onderwijs bieden wij je graag kwalitatief onderwijs aan. We bieden je de nodige begeleiding en willen je op die manier alle kansen geven. Met een team van gedreven leerkrachten en begeleiders dragen we zorg voor jou en ondersteunen we je op schools vlak.
Omkadering
Kleine klasgroepen
In onze school zit je in een kleine klasgroep en volg je de meeste lessen in je vaste klas.
Auti-vriendelijke werking
We werken met een contactmap. Alleen deze map gaat samen met de agenda en eventuele handboeken mee naar huis. Wanneer je een taak of toets opgegeven krijgt, ontvang je steeds een opgaveblad van je leerkracht. Daarop staat wat je moet kennen of kunnen, wat je precies moet doen en wat hiervoor nodig is. Aan de hand van dit opgaveblad kan je de juiste bladzijden in je contactmap stoppen. Het aantal examens bouwt op per jaar. We laten je zo geleidelijk kennismaken met alles wat hierbij komt kijken.
Titularis
Deze leerkracht is je aanspreekpunt. Hij/zij luistert naar jouw verhaal en helpt je op weg bij schoolse moeilijkheden.
Leerlingbegeleiding
Wanneer je het moeilijk hebt tijdens de lesuren, kan je bij leerlingbegeleiding terecht. Zij luisteren naar je, bieden je een korte time-out en helpen je verder.
Taakleerkracht
Bij moeilijkheden voor een bepaald vak, kan je extra uitleg krijgen bij een taakleerkracht. De klassenraad beslist of dit voor jou nodig is.
Orthopedagoog
Zij coördineert onze OV4-werking en is het aanspreekpunt voor ouders en het multifunctioneel centrum (MFC).
Visie
Professionaliteit, betrokkenheid en kansen bieden zijn de sleutelwoorden van onze werking.
We bieden je professionele zorg. Onze leerkrachten zijn deskundigen in het vak en zijn ervaren in het werken met leerlingen met autisme. Dit betekent dat we samen streven naar het behalen van vooropgestelde leerplandoelen voor elk vak. We bieden hierbij remediƫring en verdieping op jouw niveau. Je titularis volgt je nauw op, zo kunnen we tijdig de nodige zorg bieden.
Door deze aanpak leren we je heel goed kennen en creëren we een warme betrokkenheid. We streven ernaar een school te zijn waar iedereen zich goed voelt en zichzelf kan zijn. Pas dan kan jij je ontplooien en ontwikkelen en kunnen we bijsturen en raad geven waar nodig.
Iedereen verdient het om kansen te krijgen. We willen je de nodige rust en geborgenheid bieden op een school waar er plaats is om fouten te maken en eruit te leren. Zo streven we naar evolutie bij elke leerling.
Hervormingen onderwijs
De hervorming van het secundair onderwijs startte schooljaar 2019-2020 in het eerste jaar. Dit schooljaar zetten we dit verder in het 3de jaar en bereiden we ons voor op de veranderingen in het 4de jaar.
In schooljaar 2022-2023 volgt dus ook het 4de jaar de nieuwe structuur.
Het onderwijslandschap wordt vernieuwend ingedeeld. De opdeling in ASO, TSO en BSO valt weg en men spreekt nu over 3 finaliteiten. Om een duidelijk zicht te krijgen en een goede studiekeuze te maken, is het goed om deze vernieuwde structuur te begrijpen.
In het filmpje op Youtube wordt dit goed weergeven en uitgelegd.
Welke studierichtingen wij aanbieden binnen deze nieuwe structuur vind je bij ons aanbod.
Getuigenissen
Mijn tijd van het middelbaar was een fantastische tijd! De redenen waren voor mij een heel toffe klasgroep en toffe leerkrachten! Wat ik ook als positief ervaren heb was het niveau van lesgeven. Veel aandacht naar de leerlingen waarbij we geen nummer waren en de leerstof die we zagen was hetzelfde van het gewoon onderwijs.
- Joachim, leerling -
Sint-Gregorius is als een tweede thuis voor mij dankzij de inzet van vele fijne mensen.
- Elise, leerling -
Vandaag heb ik een grote glimlach en een oog voor het mooie in anderen. Dit heb ik aan jullie te danken. Jullie die mij leerden mijn rust te bewaren, die mijn interesse voor leren en kunst aanwakkerden en die mij gemaakt hebben tot wie ik nu ben. Ik verlaat jullie nu, maar vergeten zal ik jullie nooit.
- Tijs, leerling -
Sint-Gregorius munt uit door een professionele communicatie en een zeer goede opvolging van de leerlingen door een zeer dynamisch team.
Wij werden getroffen door de persoonlijke aanpak met veel aandacht op maat van elke leerling en de fantastische sfeer. Hier heeft onze zoon in de gevoelige jaren zijn vleugels echt kunnen uitslaan.
- Ouders Nikolaas -
School die de talenten van de leerlingen benut en het beste in elk kind naar boven haalt.
- Ouders Pepijn -
Jullie zijn een team met een gouden randje dat Tijs mee liet uitgroeien tot een kerel met een gouden randje.
- Mama Tijs -
Bedankt voor jullie geweldige inzet, elke dag opnieuw. Jullie zijn goud waard!
- Ouders Elise -